NOTA PENDIDIKAN KHAS BAB 5 & 6





NAMA KUMPULAN:
                                       1)  AIDA BINTI SAIDIN
                                       2) ANIS NADYA BINTI REJMI
                                       3) AZNEEN AMIRAH BINTI MOHD AMIR SYAM

OBJEKTIF BLOG INI ADALAH UNTUK MEMBERI PENGETAHUAN KEPADA PEMBACA MENGENAI ASAS PENDIDIKAN KHAS. TUMPUAN TOPIK YANG DIPAPARKAN DALAM BLOG INI ADALAH 
1) DEFINISI MASALAH KOMUNIKASI, KEPERLUAN DAN CIRI-CIRI.
2) DEFINISI PINTAR CERDAS, KEPERLUAN DAN CIRI-CIRI.
3) DEFINISI AUTISME SPECTRUM DISORDERS, KEPERLUAN DAN CIRI-CIRI.
4) ISU DAN TRENDA PENDIDIKAN KHAS
5) PELAKSANAAN PELBAGAI JENIS PENGUBAHSUAIAN
6) PENYEDIAAN PELBAGAI JENIS PERKHIDMATAN KHAS
7) KHIDMAT SOKONGAN YANG DIPERLUKAN OLEH KANAK-KANAK                                KEPERLUAN KHAS

BAB 5 MASALAH KOMUNIKASI, PINTAR CERDAS DAN AUSTISM SPECTRUM DISORDER


DEFINISI MASALAH DALAM KOMUNIKASI 
Ia adalah dengan variasi hubungan antara artikulator-lidah, gigi, bibir, dan rahang bawah dan langit-langit lembut - vokal dan konsonan berbeza menjadi berbeza. Apabila hubungan ini diganggu oleh kesalahan dalam penempatan, masa, tekanan arah atau integrasi, bunyi ucapan yang salah berlaku; ada yang tidak hadir dari repertoir kanak-kanak. Persatuan Pendengaran Bahasa Ucapan Amerika mendefinisikan gangguan komunikasi sebagai gangguan dalam keupayaan untuk menerima, menghantar, memproses dan memahami konsep atau sistem lisan, simbol nonverbal dan simbol grafik. Gangguan komunikasi mungkin terbukti dalam proses pendengaran, bahasa atau ucapan.



CIRI-CIRI MASALAH KOMUNIKASI DAN BAHASA

• Perbendaharaan kata yang terhad
• Tatabahasa atau sintaks yang salah
• Pengulangan maklumat berlebihan
• Kesukaran dalam merumuskan soalan
• Bersusahlah mengikuti arahan lisan
• Mempunyai kesulitan memahami bahasa humor atau kiasan
• Mempunyai kesukaran untuk memahami ayat kompleks dan rumit
• Mempunyai kesukaran menjawab soalan dengan betul



KEPERLUAN KANAK-KANAK MASALAH KOMUNIKASI DAN BAHASA

- Memberi khidmat nasihat kepada mereka.
- Menempatkan di tempat kelas khas supaya dapat memenuhi keperluan mereka.
- Menjalani terapi  empat/lima kali semingggu.





DEFINISI AUTISME SPEKTRUM DISORDERS







Autisme adalah gangguan perkembangan neurobiologi yang kompleks yang berlangsung sepanjang hayat seseorang. Orang yang mempunyai autisme mempunyai masalah dengan interaksi sosial dan komunikasi, jadi mereka mungkin menghadapi masalah untuk mengadakan perbualan dengan anda, atau mereka mungkin tidak melihat anda di mata.
Gangguan autism spectrum disorders (ASD) adalah gangguan neurologi dan perkembangan yang bermula pada zaman kanak-kanak dan berlangsung sepanjang hayat seseorang. Ia mempengaruhi bagaimana seseorang bertindak dan berinteraksi dengan orang lain, berkomunikasi, dan belajar. Ia termasuk apa yang biasa dikenali sebagai sindrom Asperger dan gangguan perkembangan yang meluas.



CIRI-CIRI AUTISM SPECTRUM DISORDERS DISORDERS 

1. Kemerosotan kualitatif dalam interaksi sosial, contohnya ditandakan kemerosotan dalam penggunaan pelbagai kelakuan nonverbal seperti mata ke mata, ekspresi muka.
2. Kemerosotan kualitatif dalam komunikasi seperti contoh-contoh yang diwujudkan yang kurang bervariasi atau bermain imitasi sosial sesuai dengan tahap perkembangan.
3. Corak tingkah laku, minat dan aktiviti stereotip yang berulang dan stereotaip.
4. Tiada hubungan mata.
5. Mengulangi percakapan dan perbuatan yang sama.
6. Tidak mempunyai deria sehinggakan sanggup melukakan diri sendiri.



KEPERLUAN AUTISM SPEKTRUM DISORDERS 

1. Golongan ini memerlukan pendidikan akademik.
2. Pendidikan yang mengajar mereka kemahiran untuk berkomunikasi dan bersosial.
3. Mengambil guru tambahan atau sokongan dalam bilik darjah.
4. Gunakan cara yang mudah difahami untuk mengajar contohnya menggunakan gambar atau susunan jadual.
5. Gunakan konsep pembayang awal. Kalau mahu menghentikan sesuatu aktiviti, beri amaran supaya kanak-kanak bersedia.



DEFINISI PINTAR CERDAS DALAM EDUCATING EXCEPTIONAL CHILDREN





Pelajar yang mempunyai potensi dan bakat yang luar biasa serta melebihi kebolehan rakan seusianya lebih dikenali sebagai kanak-kanak pintar cerdas (gifted). Pelajar pintar cerdas dan berbakat merupakan individu yang memiliki potensi yang tinggi dalam pelbagai aspek perkembangan dan pertumbuhan. Bagi mengembangkan potensi dan bakat mereka dengan lebih sistematik dan berkesan, suatu program pendidikan khusus amat diperlukan.

Terdapat ahli professional yang memberi definisi pintar cerdas berdasarkan skor kecerdasan/IQ (con: WISC) di atas 130 atau140, ataupun dua sisihan piawai lebih daripada normal (norm), atau 2.5% daripada populasi.



CIRI-CIRI PINTAR CERDAS 

-Pengamatan (Observation) tinggi

-Keinginan untuk tahu tinggi (Curiosity)



-Minat mendalam (Deep interests)



-Menerima infomasi dengan pantas (Fast Absorption Rate)


-Ingatan yang tinggi (High Memory)

-Mungkin dapat membaca lebih awal (Early Reading Skills)

-Kerap membaca serta meluas

-Tatabahasa yang tinggi


-Tahap penumpuan yang lama



-Kebolehan menyelesaikan masalah


-Suka bertanya dengan lebih teliti



-Keupayaan imaginasi yang tinggi



-Minat dalam falsafah dan isu-isu sosial


-Sangat sensitif dari segi emosi dan emosi tingkah laku

-Sangat menitikberatkan hal-hal keadilan

-Bersemangat dan bertenaga

-Pandai berjenaka

-Sangat teliti dan mementingkan kesempurnaan


KEPERLUAN KANAK-KANAK PINTAR CERDAS
  • memberi perhatian yang wajar kepada pelajar pintar cerdas kerana menganggap mereka tidak perlu diberi program pendidikan dan bimbingan yang khusus.
  • Ibu bapa perlu mengeratkan hubungan bersama kanak kanak pintar cerdas supaya tidak merasa dirinya disisihkan.

ISU DAN TRENDA

 KECACATAN PELBAGAI
Kanak-kanak yang mempunyai kecacatan pelbagai adalah mereka yang mempunyai dua atau lebih kecacatan seperti kecacatan mental disertai masalah penglihatan, masalah pendengaran serta keadaan yang melumpuhkan.

 PELABELAN

Isu pelabelan memberi implikasi terhadap murid, ibu bapa, guru dan sekolah.
Implikasi terhadap murid ialah kopetensi murid tidak dapat dipertingkatkan, mengakibatkan murid berasa rendah diri dan kurang yakin, tingkah laku murid yang tidak diingini berlaku.
Implikasi terhadap ibu bapa ialah hubungan ibu bapa dan pihak sekolah atau guru-guru akan terbatas, ibu bapa akan menganggap anak-anak mereka tiada potensi dalam pelajaran dan ibu bapa akan terus membiarkan anak kerana berasa malu.
Implikasi terhadap guru dan sekolah ialah hubungan komuniti guru dengan guru khas akan renggang.

3.       PENDIDIKAN INKLUSIF
Program Pendidikan inklusif ialah suatu program Pendidikan bagi murid berkeperluan Pendidikan khas yang dihadiri oleh murid berkeperluan khas bersama-sama dengan murid normal dalam kelas yang sama di sekolah kerajaan atau sekolah bantuan kerajaan.

4.       KURIKULUM BERORIENTASIKAN KERJAYA
Kerjaya guru Pendidikan khas perlu melalui kursus dalam perkhidmatan supaya dapat meningkatkan pengetahuan profesionalisme keguruan di kalangan guru seiring dengan perkembangan global. Melalui kursus ini, guru perlulah memberikan kurikulum kepada kanak-kanak keperluan khas supaya yakin bahawa mereka juga mampu mempunyai kerjaya yang mereka minati. Kurikulum berorientasikan kerjaya ini dapat menguatkan lagi semangat kanak-kanak keperluan khas dan berdikari dalam kehidupan malah dapat mencapai kerjaya yang dingini.

5.       PENEKANAN KEPADA PERANAN IBU BAPA
Ibu bapa perlu menghadirkan diri di sekolah ketika anak-anak menyertai apa-apa pertandingan dengan memberi sokongan dan kerjasama kepada sekolah. Ibu bapa juga perlu menggunakan peluang ini untuk berinteraksi dengan guru dan bertanyakan tentang peningkatan anak mereka di dalam kelas. Kanak-kanak akan berasa seronok dan merasa dirinya dihargai kerana ibu bapa sentiasa menyokong dalam penglibatan anak.







BAB 6 KHIDMAT SOKONGAN


l  Pelaksanaan Pelbagai Jenis Pengubahsuaian

A) Persekitaran
- Persekitaran merangkumi kawasan sekeliling termasuklah bilik darjah. Ianya melibatkan semua kemudahan yang ada di sesebuah sekolah.
- Guru pendidikan khas harus menggunakan kebijaksaan serta kreativiti mereka untuk mengubah suai bilik darjah yang ada supaya menarik, kondusif untuk belajar dan dapat menarik minat murid berkeperluan khas datang ke sekolah.
- Secara umumnya, bilik darjah menjadi tempat atau rumah kedua bagi murid sekolah semasa sesi persekolahan. Sesi persekolahan bagi muris pendidikan adalah berdasarkan peringkat sekolah contohnya :
A) Sekolah rendah - 7.30 pagi sehingga 12.30 tengah hari.
B) Sekolah menengah - 7.30 pagi sehingga 1.15 petang
- Jika pengurusan dan pengelolaan bilik darjah berjalan dengan kemas, baik dan selesa, proses pengajaran dan pembelajaran juga merjalan dengan lancar.
-Pengurusan yang cemerlang seharusnya dijadikan objektif dalam pengurusan Program Pendidikan Khas supaya murid pendidikan khas juga berhak mendapat pendidikan yang sebaik-baik mungkin.
-Kerajaan menerusi Kementerian Pendidikan Malaysia telah membelanjakan wang yang banyak untuk program integrasi di sekolah rendah dan menengah.
-Pengurusan bilik darjah perlu meliputi perkara berikut:
A) Susunan perabot - disusun dengan rapi di dalam kelas dan menyediakan ruang jalan untuk memudahkan pelajar yang menggunakan kerusi roda bergerak.
B) Sudut mata pelajaran- bilik darjah purlu menyediakan sudut mata pelajaran untuk dijadikan sebagai mini perpustakaan untuk kelas tersebut.

C) Pengujian (pentaksiran & penilaian)
-Penilaian merupakan suatu proses membuat keputusan yang sistematik melibatkan pengenalpastian, pemerolehan dan pentafsiran maklumat yang berguna bagi pertimbangan pilihan-pilihan keputusan berasaskan pada sesuatau objektif pendidikan.
-Suatu bidang yang tidak dapat dipisahkan daripada dunia pendidikan khususnya dalam bidang pendidikan disleksia dan segala keputusan yang dibuat berkait rapat dengan maklumat yang dikumpulkan melalui proses pentaksiran.
-Guru memerlukan maklumat yang dikumpul untuk menjalankan pengajaran yang sesuai dengan tahap kebolehan murid tersebut melalui pelbagai cara pengujian.

Ujian Standart atau Formal
- Ujian yang telah siap dibina.
- Ujian mempunyai skor yang perlu dicapai oleh murid-murid dan guru untuk perbandingan prestasi.
Ujian Tidak Formal
- Dijalankan secara individu atau berkumpulan
- Dibina oleh guru
- Lisan atau kumpulan
- Tidak melibatkan kemahiran atau unit tertentu
Ujian Kumpulan
- Dalam kumpulan semasa proses pengajaran dan pembelajaran
- Formal atau tidak formal
- Tiada arahan tertentu
Ujian Individu
- Secara individu sesama proses pengajaran dan pembelajaran
- Soalan digubal oleh guru
- Tiada arahan tertentu
Ujian Berdasarkan Kurikulum
- UPSR, PMR, SPM, STPM
- Berdasarkan kandungan kurikulum yang digunakan di sekolah
Ujian Formatif
- Mengesan kemahiran yang dikuasai oleh muris setelah sesuatu kemahiran diajarkan.
- Kerap dijalankan
Ujian Sumatif
- Merumuskan pencapaian murid setelah satu unit pengajaran dijalankan
- Satu gred diberikan sebagai tanda tahap pencapaian murid
Ujian Saringan
- Mengenalpasti dengan lebih terperinci masalah dalam pembelajaran yang dihadapi
- Selepas ujian ini dijalankan, jenis dan ciri masalah yang murid hadapi dapat diketahui
Ujian ‘Speed’
- Perlu dihabiskan dalam masa yang agak terhad.
- Contoh : ejaan, tulisan dan bacaan
- Tidak formal
Ujian ‘Power’
- Kekuatan murid menguasai sesuatu kemahiran
- Kekuatan ingatan tentang sesuatu topik yang telah dipelajari
- Menggunakan masa yang agak lama untuk dihabiskan
- Item agak sukar sedikit
- Contoh : menulis, karangan dan laporan
D) Pembelajaran Dan Pengajaran
-Berikut adalah teknik pengajaran dan pembelajaran yang sesuai dijalankan dalam Program Pendidikan Khad si sekolah rendah dan menengah. Sebelum proses pengajaran dan pembelajara diadakan, guru hendaklah memahami tentang strategi dan teknik sendiri.
- Teknik dan strategi > kebolehan guru untuk menyusun, merancang dan menguruskan pengajaran dan pembelajaran supaya murid mendapat hasil pembelajaran yang baik dan semaksimum mungkin.
- Antara tekniknya adalah seperti dalam jadual dibawah.

1. Teknik pemusatan kepada murid
- Murid memainkan peranan yang penting dan bergerak aktif dalam sesi pengajaran dan pembelajaran.
- Guru mudah mendapat jawapan dan tindak balas daripada murid kerana begitu minat untuk belajar.
2. Teknik pemusatan kepada guru
- Guru yang banyak memainkan peranannya. Murid hanya mendengar dan agak pasif.
- Guru banyak bercakap dan akan menguasai bilik darjah.
- Guru dan guru pembantu pengurusan murid dan bekerja keras untuk menarik perhatian murid untuk belajar dan seterunsya mengikuti pelajaran pada hari tersebut.
3. Teknik dua hala
- Bersifat demokrasi
- Guru dan murid boleh berinteraksi iaitu secara dua hala
- Kedua-duanya memainka peranan yang penting iaitu guru mengajar murid belajar.
4. Teknik berpusatkan bahan bantu mengajar
- Guru menggunakan banyak bahan bantu mengajar murid untuk menarik minat dan perhatian murid.
- Bahan bantu dapat membantu murid memahami perkara yang diajar oleh guru.


-Kaedah dan pendekatan yang dapat digunakan dalam Program Pendidikan Khas untuk masalah pembelajaran. Antara kaedah yang disarankan adalah :

1. Kaedah belajar sambil bermain
- Murid akan berasa seronok dan bergembira. Dasar Pendidikan Khas, iaitu murid belajar dalam suasana yang menyeronokkan.
2. Kaedah simulasi
- Daya tarikan untuk murid belajar .
- Contohnya : guru meminta murid bersama-sama rakannya melakonkan tajuk yang sedang dipelajari.
3. Kaedah menggunakan teknologi meklumat
- Menggunakan peralatan teknologi maklumat dan komunikasi seperti komputer pintar kerana murid sangat berminat dengan visual yang berwarna-warni dan pelajari.
- Murid lebih tertarik melihat dan mendengar terutama lagu, puisi berirama untuk kanak-kanak dan siri kartun yang mempunyai unsur pengajaran.
4. Kaedah pengajaran individu
- Kaedah pengajaran individu merupakan kaedah yang sangat baik jika dapat dilaksanakan dnegan betul.
- Murid lebih faham dan boleh menjawab soalan dengan lebih baik.
5. Kaedah pengajaran kumpulan
- Kaedah yang melibatkan semua murid dalam sesi pembelajaran.
- Murid belajar dan melakukan aktiviti secara bersama.
6. Kaedah tunjuk cara
- Guru menunjukkan cara membuatkan sesuatu dan murid akan mengikut secara individu.
- Biasanya aktiviti ini sesuai untuk pelajaran Kemahiran Amalan Berdikari seperti membuat air teh.

E) Isu dan trenda
- Penggunaan secara kekerasan dalam proses pengajaran dan pembelajaran terhadap muris-murs berkeperluan khas juga perlu diambil kira. Perkara ini sepatutnya tidak boleh diamalkan. Wujudnya kekerasan terhadap kanak-kanak khas digunakan oleh guru semasa mengajar murid . Murid-murid berkeperluan khas ditakutkan dengan rotan dan mereka juga dipukul kerana tidak mendengar arahan guru.
- Isu ini sangat serius kerana boleh menyebabkan murid menjadi takut dan menjadi lebih degil dan tidak mendengar kata. Apa yang diperhatikan, terdapat satu ketika dimana pembantu pengurusan murid (PPM) menakutkan murid yang nakal dengan besi yang panas.
- Walapupun niat beliau mungkin hanya untuk memberitahu bahawa besi itu panas namun tidak seharusnya beliau membiarkan kanak-kanak berkeperluan khas yang nakal tadi menyentuh besi tersebut.
- Perkara yang lebih membimbangkan seperti kecederaan boleh berlaku, ini sekaligus akan memberi kesan yang lebih buruk terhadap sekolah.
- 1.6 Isu Profesionalisme Guru Dewasa kini, isu hangat yang seringkali diutarakan mengenai profesionalisme guru dan perkara ini berkaitan dengan sikap guru yang tidak bermoral.










l  PENYEDIAAN PELBAGAI JENIS PERKHIDMATAN KHAS
A) Intervensi awal
- Proses membekalkan perkhidmatan, pendidikan dan sokongan kepada kanak-kanak yang berisiko atau yang mengalami kelambatan dalam perkembangan fizikal atau mental yang akan mempengaruhi perkembangan dan menghalang pembelajaran.
- Memenuhi keperluan kanak-kanak dan keluarga yang berkeperluan khas dalam lima bidang perkembangan perkembangan fizikal, kognitif, komunikasi, sosial dan emosi dan adaptasi melalui beberapi terapi.
1. Terapi fisio
- Membantu kanak-kanak mengembangkan kemampuan motor kasar dan halus badan serta membantu mereka kembali ke tahap fizikal yang mampu dicapai.
- Antara kaedah yang boleh digunakan ialah mengurut, penyejukkan dan pemanasan.
2. Terapi main
- Merupakan sebarang aktiviti kanak-kanak yang boleh memberi kegembiraan dan kepuasan kepada kanak-kanak tanpa mengambil kira hasil aktiviti.
- Memberi peluang kepada kanak-kanak untuk memantapkan pergerakan motor kasar dan motor halus serta meningkatkan konsep kendiri.
3. Terapi cara kerja
- Meningkatkan tahap kefungsian seharian individu yang mempunyai masalah mental dan fizikal pada semua peringkat umur.
- Sejenis pemulihan untuk memperbaiki kualiti hidup seseorang dan tertumpu kepada aktiviti hidup sehrian, penjagaan diri dan keupayaan berdikari.
4. Terapi muzik dan nyanyian
- Satu terapi ekspresif terdiri daripada proses interpersonal iaitu pengamal terapi muzik menggunakan peralatan muzik dan semua aspek fizikal, emosi, mental, sosial, estetik dan rohani untuk menambah baik dan mengekalkan kesihatan mereka.
5. Terapi alternatif
- Antara terapi alternatif ialah terapi berkuda.
- Boleh memotivasikan anak yang memiliki masalah mental dan emosi serta sambil lewa dalam belajar.
- Membantu menungkatkan daya konsentrasi, menerap nilai kesabaran dan berdisiplin tinggi.

B) Peralatan
- Murid berkeperluan khas berminat untuk belajar apabila mereka melihat banyak bahan maujud (bahan yang merupakan bahan konkrit atau bahan sebenar yang boleh dipegang dan disentuh) dan bahan bantu mengajar yang berwarna-warni.
- Bahan bantu mengajar yang menarik dan berwarna-warni bukan sahaja mudah difahami oleh murid, malahan mereka akan melibatkan diri secara aktif dalam kelas.
- Biasanya pihak sekolah akan membeli bahan bantu mengajar yang bersaiz besar dan jenis tidak mudah pecah kerana murid berkeperluan khas menggunakan bahan tersebut secara berulang kali.
- Antara bahan bantu mengajar serta peralatan yang terdapat dalam kelas pendidikan khas adalah seperti berikut:
i) Carta - sangat sesuai digunakan semasa mengajar. Murid lebih seronok jika mereka dapat melihat certa yang berwarna-warni.
ii) Bahan replika - terdiri daripada replika haiwan plastik dan buah-buahan. Sangat sesuai kerana bahan replika ini bukan sahaja boleh mengenal bentuk dan rupa malah mereka boleh menyentuh rupa bentuk sesuatu objek tersebut.
iii) Bahan peralatan mata pelajaran Bahasa Melayu dan Matematik - Peralatan untuk Bahasa Melayu dan Matematik seperti kad huruf, kad nombor, kad perkataan dan kad bacaan.
iv) Bahan peralatan seni - seperti hasil kerja tangan dan bahan lukisan.

C) Kepakaran
- Guru yang terlibat dengan pendidikan khas kanak-kanak istimewa perlu mempunyai kelayakan dan latihan yang professional demi memastikan corak pengajaran yang disampaikan bersesuaian dengan kanak-kanak istimewa.
- Langkah ini diambil untuk menyediakan peluang latihan prodessional kepada guru-guru dan mereka yang berminat dalam pendidikan khas kerana sedar kurangnya peluang-peluang  seperti ini ditawarkan.
- Ianya diharap dapat menyumbang kepada pendedahan kepada guru khasnya dan masyarakat tentang pendidikan khas kanak-kanak istimewa.

D) Prasarana
- Guru perlu mengetahui cara menyusun kelas mengikut keperluan murid bagi bilangan murid antara enam hingga tujuh orang dengan kategori masalah murid.
- Sebelum murid sampai sekolah untuk belajar, guru perlu menyusun dan merancang bilik darjah terlebih dahulu.
- Bilik darjah yang kondusif menarik minat murid untuk belajar iaitu bilik darjah yang selesa, ruang yang luas dan keselesaan untuk murid belajar.
- Mengelakkan suasana kelam kabut dan tidak terurus. Pengurusan bilik darjah memerllukan kecekapan, kreativiti dan daya inovatif guru.
E) Kemudahan-kemudahan
- Guru kelas pendidikan khas perlu berbincang dengan pentadbir sekolah untuk melengkapkan kelas pendidikan khas.
- Jika sebuah kelas aliran perdana boleh memuatkan seorang guru dan 45 orang murid, tetapi kelas pendidikan khas perlu diubah suai supaya sesuai dnegan Program Pendidikan Khas.
- Guru pendidikan khas perlu membahagikan kelas kepada beberapa bahagian untuk memudahkan pengurusan kelas.

F) Isu dan trenda
- Isu mengenai guru yang tidak bertanggungjawab dimana kanak-kanak akan terabai dan sekaligus mendorong masalah yang lain seperti masalah keciciran dan sosial.
- Isu guru sandaran tidak terlatih juga seringkali hangat disebut dalam kalangan pendidik dan juga golongan akademik yang lain.
- Disebabkan itulah kerajaan telah pun mengambil beberapa langkah seperti mengadakan Kursus Dalam Cuti untuk guru sandaran tidak terlatih ( akhbar utusan.27/07/2011).
- Seperti sedia maklum, guru yang tidak terlatih ini langsung tidak mempunyai kemahiran dan pengetahuan mengenai ilmu perguruan maka sudah tentulah akan berlaku juga keincangan dan kelemahan dalam mendidik anak-anak murid dalam pendidikan khas misalnya.

- Kurangnya pengetahuan mengenai kanaj-kanak berkeperluan khas boleh menyebabkan guru menggunakan kaedah dan teknik yang salah.







BAB 6 KHIDMAT SOKONGAN

1. JENIS DAN PERANAN MENGIKUT KEPERLUAN KANAK-KANAK REMAJA
2. PERANAN IBU BAPA DAN KELUARGA




Pada zaman era globalisasi, Pendidikan Khas di negara Malaysia kini sudahpun dibela dan tidak lagi terasing dalam kalangan masyarakat Malaysia. Pendidikan khas bereerti kaedah-kaedah yang dibentuk khusus untuk memenuhi keperluan kanak-kanak yang mengalami pelbagai kecacatan atau kurang upaya. Hal ini adalah untuk memberi keperluan yang sepenuhnya kepada kanak-kanak keperluan khas  untuk berdikari atau melakukan ativiti-aktiviti harian yang biasa dilakukan oleh manusia yang normal. Apabila kanak-kanak berkeperluan khas ini boleh berdikari dan menguruskan diri mereka sendiri tanpa mengharapkan bantuan orang lain, ini bermakna mereka telahpun boleh melakukan aktiviti harian mereka seperti manusia biasa walaupun kadangkala mereka memerlukan sedikit pertolongan daripada manusia normal.

Seperti yang telah kita ketahui, walaupun kanak-kanak berkeperluan khas ini sedikit demi sedikit sudah boleh berdikari dengan sendiri, mereka juga memerlukan perhatian, keperluan yang berbeza dan bantuan yang boleh membantu mereka untuk melakukan sesuatu perkara yang menggganggu pergerakan mereka. Hal ini merujuk kepada kekurangan yang ada pada diri mereka. Khidmat sokongan biasanya dalam bentuk bantuan atau pertolongan seperti penasihat, khidmat kepakaran,perundangan, kewangan, kemudahan atau psikologi dalam menangani murid-murid pendidikan khas bagi mencapai matlamat pendidikan. 

Menurut Cook&Friend (1991), mereka juga telah mendefinisikan khidmat sokongan sebagai satu gaya perhubungan secara langsung sekurang-kurangnya antara dua kumpulan yang bersetuju dalam membuat keputusan untuk mencapai matlamat yang sama. Disini saya jelas bahawa Cook&Friend mahu menyampaikan maksud khidmat sokongan dengan menyatakan bahawa kedua-dua belah pihak membuat keputusan yang sama dan keputusan itu telah dipersetujui oleh kedua-dua belah pihak untuk mencapai sesuatu matlamat.

Walaubagaimanapun, setiap apa yang dicapai oleh kanak-kanak berkeperluan khas ini dengan jayanya, sudah semestinya ada pihak-pihak yang membantu dan menjadi tulang belakang kanak-kanak berkeperluan khas ini. Bagi pendapat masyarakat yang masih tidak tahu dan kurang pengetahuan tentang hal ini, pasti mereka akan mengatakan bahawa hanya ahli keluarga kanak-kanak berkeperluan khas dan guru pendidikan khas sahaja yang perlu memainkan peranan penting dalam membantu kanak-kanak berkeperluan khas ini. Sesungguhnya, dengan rendah hati saya mengatakan bahawa pendapat itu adalah tidak relevan kerana yang sepatutnya semua pihak wajib memainkan peranan yang penting dalam hal ini. Dalam konteks sebegini sepatutnya kesemua pihak perlu melakukan satu kolaborasi yang dapat membantu kanak-kanak berkeperluan khas ini demi memastikan mereka ini dapat mencapai kejayaan dalam kehidupan mereka sepertimana kanak-kanak biasa dapat dalam kehidupan mereka.

Sebelum masuk dalam topik kolaborasi antara pelbagai pihak dan agensi, setiap masyarakat perlu tahu kepentingan kolaborasi dalam pendidikan khas ini. Antara kepentingan kolaborasi adalah supaya semua masyarakat dapat berganding bahu dalam memberi sokongan padu kepada kanak-kanak berkeperluan khas. Hal ini adalah supaya kanak-kanak berkeperluan khas tidak rasa tersisih oleh masyarakat diluar sana. Tambahan lagi, kepentingan kolaborasi adalah supaya dapat memberi kesedaran kepada masyarakat bahawa kanak-kanak berkeperluan khas ini juga mempunyai hati dan naluri yang sama seperti manusia biasa walaupun dari segi fizikal dan mental mereka terdapat sedikit kecacatan yang tidak ada pada manusia biasa. Kanak-kanak berkeperluan khas perlu diberi hak kesamarataan sama seperti kanak-kanak biasa supaya mereka tidak kelihatan asing dalam masyarakat kerana mereka juga merupakan makhluk yang dicipta oleh Tuhan.





Seterusnya, peranan ibu bapa dan keluarga yang memiliki ahli keluarga yang istimewa. Mereka merupakan tunggak utama dalam membentuk dan mendidik kanak-kanak berkeperluan khas ini sebelum dimasukkan ke sekolah khas. Ibu bapa juga seharusnya memberi latihan yang bersesuaian kepada anak-anak sewaktu mereka di rumah dan ibu bapa juga perlu mengesan dengan secepat yang mungkin sama ada anak-anak mereka mempunyai masalah yang dapat dipulihkan dengan kadar segera. Sekiranya kecacatan yang dialami oleh kanak-kanak dapat dikesan pada peringkat awal, maka rawatan boleh diambil dengan segera walaupun rawatan yang dijalankan tidak memberi jamin untuk kanak-kanak itu sembuh seperti kanak-kanak biasa.


Kini beralih kepada apa yang dimaksudkan dengan kolaborasi. Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2007:804) kolaborasi bermaksud subahat (kerjasama) dengan musuh atau orang jahat. Akan tetapi apa yang cuba disampaikan dalam kamus dewan ini, kolaborasi itu dimaksudkan dengan kerjasama. Dalam tugasan ini, saya diberi tugas dibawah tajuk Khidmat Sokongan dimana dalam tajuk ni juga terdapat beberapa subtopik iaitu berkaitan dengan kolaborasi antara pelbagai pihak dan agensi. Oleh itu saya akan mengupas kolaborasi yang dilakukan oleh pelbagai pihak yang sepatutnya mereka lakukan untuk kanak-kanak berkeperluan khas ini.

Pihak pertama yang perlu memainkan peranan penting selepas ibu bapa ialah, guru. Kebiasaanya, guru-guru pendidikan khas dikaitkan dengan kanak-kanak berkeperluan khas ini, akan tetapi selain daripada guru-guru pendidikan khas, guru-guru biasa juga perlu memainkan peranan penting dalam kolaborasi ini. Sudah menjadi tanggungjawab bagi seorang guru untuk membantu ibu bapa dalam menilai masalah yang dihadapi oleh kanak-kanak berkeperluan khas ini. Tambahan lagi, guru juga perlu peka dan bijak dalam menyediakan program-program yang bersesuaian dengan kanak-kanak berkeperluan khas ini. Kolaborasi antara guru dengan ibu bapa mampu mewujudkan hubungan yang baik antara mereka kerana dengan kolaborasi yang dibuat antara guru dengan ibu bapa itu telah sedikit sebanyak membantu meringankan bebanan ibu bapa kanak-kanak tersebut.

Secara konkulsinya, kolaborasi antara guru bersama pihak ibu bapa sangat memberikan momentum yang terbaik untuk dapat dilakukan bagi kanak-kanak berkeperluan khas pada masa akan datang.

Pihak kedua pula ialah kementerian dan agensi kerajaan. Pihak kerajaan menyediakan satu agensi yang membela nasib kanak-kanak berkeperluan khas atau orang kurang upaya (OKU) iaitu Jabatan Kebajikan Masyarakat. Peranan Jabatan Kebajikan Masyarakat adalah menyediakan kemudahan untuk membolehkan orang kurang upaya atau kanak-kanak berkeperluan khas ini menjalani kehidupan yang normal seperti manusia biasa. Contohnya, menyediakan laluan yang sesuai untuk kerusi roda,cermin mata khas, tongkat, tangan palsu, kaki palsu dan lain-lain lagi bagi orang kurang upaya yang tidak berkemampuan atau miskin. Dengan adanya kemudahan sebegini dapat membantu orang kurang upaya atau kanak-kanak berkeperluan khas bergerak serta memudahkan mereka untuk mendapat pekerjaan.


Di samping itu, Jabatan Kebajikan Masyarakat juga mengadakan Elaun Pekerja Cacat (EPC). Elaun insentif kepada orang kurang upaya yang bekerja dan berpendapatan kurang daripada RM750 sebulan bagi individu untuk menggalakkan mereka berminat bekerja. Skim ini bertujuan menggalakkan orang kurang upaya berdikari dan penyenggaraan pendapatan dapat memenuhi keperluan asas kehidupan orang kurang upaya dan tanpa bergantung kepada ahli keluarga atau orang lain. Selain daripada itu juga, Jabatan Kebajikan Masyarakat juga menyediakan faedah seperti pemeriksaan kesihatan, pemberian ubat dan kemudahan wad di hospital kerajaan secara percuma, potongan tambang perjalanan, pengecualian cukai jalan, dokumen perjalanan percuma, tambahan pelepasan cukai pendapatan, potongan duti eksais bagi pembelian kenderaan nasional dan potongan harga bagi pembelian rumah kos rendah. Latihan pemulihan seperti latihan pra vokasional, kelas akademik tidak formal, pendidikan agama, rekreasi dan aktiviti luar diberikan kepada individu orang kurang upaya kategori terencat akal sehingga ke tahap sempurna mengikut kemampuan dan kebolehan masing-masing. Perlindungan dan jagaan diberi kepada orang kurang upaya yang mengalami kecacatan yang teruk.

Pihak yang seterusnya pula ialah agensi bukan kerajaan (NGO). Antara salah satu contoh agensi bukan kerajaan ialah Yayasan Sindrome Down Kiwanis. Yayasan ini merupakan salah satu pusat pemulihan dalam komuniti bukan kerajaan yang bertujuan membantu murid-murid down syndrome mendapat pelajaran serta latihan kemahiran hidup sebelum mereka dihantar ke sekolah khas kerajaan. Maka dengan adanya pihak NGO yang bertanggungjawab sebegini akan dapat membantu serba sedikit kepada kanak-kanak berkeperluan khas untuk mereka berdikari walaupun tidak sepenuhnya sebelum mereka masuk ke sekolah khas.



Manakala komuniti juga perlu memainkan peranan penting dalam hal ini. Komuniti perlu mengambil berat dan mereka perlu bersikap terbuka dan merendahkan diri mereka dengan membantu golongan kurang upaya ini sekiranya mereka meminta bantuan atau pertolongan daripada mereka. Selain itu juga, komuniti tidak boleh mencabuli hak golongan kurang upaya kerana mereka juga mempunyai hak mereka sendiri. Contohnya, di pusat membeli belah terdapat tempat letak kereta untuk golongan kurang upaya. Bagi manusia yang cukup sifat dan sempurna akal, sudah semestinya mereka faham dan tahu bahawa kawasan itu adalah tempat untuk golongan kurang upaya. Jadi, mereka tidak sepatutnya meletakkan kereta mereka di kawasan golongan orang kurang upaya. Hal ini akan menunjukkan sikap yang kurang prihatin oleh komuniti terhadap orang kurang upaya.

Pihak yang selanjutnya ialah pakar perubatan. Orang yang memiliki keakaran dalam bidang perubatan pasti akan tahu apa yang perlu dilakukan oleh mereka terhadap golongan begini kerana mereka mahir dalam hal-hal ini. Antara pakar perubatan ialah pakar audiologi, pakar neurologi, pakar oftalmologi dan pakar pediatrik.

Peranan pakar pediatrik adalah bertanggungjawab untuk mendiagnostik dan merawat penyakit kanak-kanak dan mengesan punca masalah pembelajaran seperti genetik, kewarisan, prenatal dan postnatal.Pakar pediatrik ini yang akan memberitahu apakah punca kanak-kanak itu boleh menjadi sedemikian. Bidang perubatan pediatrik merupakan kumpulan khusus untuk merawat pesakit dalam lingkungan umur bayi hingga peringkat remaja yang berumur 18 tahun. Ia membabitkan rawatan penyakit yang biasa dan jarang kali berlaku kepada kanak-kanak dalam peringkat umur tersebut. Selain itu, doktor pakar pediatrik juga akan meneliti perkembangan dan tumbesaran kanak-kanak dalam tempoh tertentu. 

Bagi pakar audiologi pula berperanan dalam pencegahan, pengenalpastian, penilaian dan pengurusan individu-individu yang mengalami masalah pendengaran. Bidang tugas dan peranan seorang audiologi antaranya ialah memberikan perkhidmatan ujian pendengaran pada kanak-kanak dan orang dewasa yang mengalami masalah pendengaran. Manakala, pakar neurologi pula berperanan mendiagnostik dan mengubati penyakit yang berkaitan dengan neuorologikal seperti kecederaan otak. Pakar oftalmologi merupakan pakar mata atau dipanggil sebagai pakar optik. Mereka memainkan peranan dalam memeriksa tentang kesihatan mata dan penglihatan manusia sama ada mata dalam keadaan baik atau mempunyai masalah terhadap mata seseorang.

Akhir sekali berkaitan dengan isu dan trenda. Dalam hal kolaborasi ini, sudah semestinya pasti akan ada isu yang berkaitan. Misalnya kanak-kanak berkeperluan khas pasti akan diabaikan jika tiada akta yang dapat membela nasib mereka. Akan tetapi, kini nasib kanak-kanak berkeperluan khas atau orang kurang upaya telahpun terbela kerana di negara Malaysia telah wujudnya Akta Pendidikan 1996 yang mengandungi satu bab yang berkaitan dengan Pendidikan Khas. Manakala isu lain yang berkaitan dalam hal ini pula yang kini semakin hangat ialah isu ibu bapa yang tidak mahu menghantar anak-anak mereka yang berkeperluan khas ke sekolah-sekolah yang disediakan oleh pihak kerajaan. Hal ini kerana ibu bapa merasakan bahawa anak-anak mereka tiada harapan untuk teruskan kehidupan seperti anak-anak normal dan anak-anak mereka tidak layak untuk hadir ke sekolah kerana anak-anak mereka sudah sedia maklum tidak akan dapat memahami apa yang diperkatakan oleh seseorang kepada anak-anak mereka. Tanggapan seperti ini perlu dibuang jauh-jauh dalam pemikiran ibu bapa yang mempunyai anak-anak berkeperluan khas dan mereka perlu diberi pededahan mengenai anak-anak istimewa ini. Hal ini kerana banyak kebaikan dan kelebihan yang akan kanak-kanak berkeperluan khas miliki. Oleh sebab itu, kanak-kanak berkeperluan khas perlu diberi perhatian yang lebih kerana mereka memerlukan khidmat sokongan daripada masyarakat agar mereka dapat meneruskan kehidupan mereka di bumi ini.

BIBLIOGRAFI


R.M Gargiulo. (2012). Special Education In Contemporary Society. Canada: SAGE Publications, Inc.
Barrie Wade & Maggie Moore. (1987) Special Children…Special Needs (Provision in Ordinary Classrooms).  London: Biddles Ltd.
Samuel A. Kirk et al. (2006). Educating Exceptional Children. U.S.A : Houghton Mifflin Company.
U.S. DEPARTMENT OF HEALTH AND HUMAN SERVICES, Autisme Spectrum Disorders(2016),Dicapai pada 3 Ogos 2018,daripada 


Khadijah Ishak, Ciri-ciri kanak kanak pintar cerdas. (2011), Dicapai pada 5 Ogos 2018,daripada  http://khadishak.blogspot.com/


Liew Pang Yee & Manisah Mohd Ali. (2008). Amalan program interversi awal kanak-kanak mengikut perspektif bapa, Jurnal Pendidikan. 33.20&21. Zainal Kassan & Suhaila Abdullah, (2010). Pendidikan Disleksia. Selangor:    Penerbitan Multimedia Sdn. Bhd.



Ramlan Salim, (2015). Masalah Pembelajaran. Kuala Lumpur: Attin Press Sdn. Bhd



Yasmin Hussain, (2013). Terapi Dalam Pendidikan Khas. Selangor: Pekan Ilmu    Publications Sdn. Bhd.



(t.p), (2004). Program Pendidikan Khas Tahap 1 (2004). Dicapai pada 9 Ogos 2018,        daripada web.usm.my/beru/pendidikan%20khas.htm.



Kagan & Sharon L. (1991) . Collaboration in Early Care and Education: What Can and Should We Expect? . E-journal of Education Sciences . v47 ,n1, p51-56

Friend MCook LHurley-Chamberlain D, et al.  (2010) . Co-teaching: An illustration of the complexity of collaboration in special        education. Journal of Educational and Psychological Consultation. 20(1), 9-27. doi: 10.1080/10474410903535380

Samuel  A.Kirk et.al. (2006) . Educating Exceptional Children. Boston,New York :Houghton Mifflin Company.

Shahla Alizadeh et.al (2011). Relationship between Parenting Style and Children’s Behavior Problems . Journal Asian Social Science .7(12), p195 . doi: :10.5539/

Jamila K.A Mohamed. (2005). Pendidikan Khas Untuk Kanak-Kanak Istimewa. Bentong, Pahang :    Publishing Sdn.Bhd.

Richard M.G. Special Education in Contemporary  Society. (2012). Thousand Oaks, California. SAGE Publications .Inc.

(t.p). (t.t). Diambil pada 6 OGOS 2018. Malaysia. Jabatan Kebajikan Masyarakat. http://www.jkm.gov.my/


Zulkiple Ibrahim. (Mei,2009).  Ada harapan di Yayasan Sindrome Down Kimanis. Mstar Online. Diambil daripada http://www.mstar.com.my/lain-lain/rencana /2009/05/11/ada-harapan-di-yayasan -sindrom-down-kiwanis/

https://www.utusanborneo.com.my/2017/03/07/jangan-guna-kemudahan asas-untuk-golongan-oku-fatimah

Ranjini a/p Supramoney&Wan Kamisah bt Wan Mokhtar. (t.t). Diambil daripada http://pendidikankhaskbk6014.yolasite.com/resources/Peranan%20Multidisiplin....pdf

Mohamed Saari. (2017, Julai 12).  Ibu bapa jangan sisih, sorok anak OKU.  Utusan Online.  Diambil daripada http://www.utusan.com.my/ berita/wilayah/johor/ibu-bapa -jangan-sisih-sorok -anak - oku-1.501693










Comments

Popular posts from this blog

Azneen Amirah's Biodata